Skip to main content

[Kenali Jenis2 Sakit Lutut & Apa Cadangan Supplemen Yang Sesuai]

Sebelum kita nak beri cadangan supplemen tertentu, kita belajar dahulu tentang PUNCA & PENYEBAB SAKIT LUTUT

1) SAKIT LUTUT AKUT – Biasanya terjadi pada golongan muda. Akibat kecederaan ketika bersukan, kemalangan jalan raya, terjatuh dari tempat tinggi dan lain2.
Antara komponen lutut yang boleh cedera adalah tulang keras, tulang rawan, ligamen, tendon atau otot.

Boleh lakukan aktiviti seperti di bawah sebagai proses pemulihan:
a) Rest – Lutut yang cedera harus direhatkan. Untuk mengelak bertambahnya kecederaan akibat digerak-gerakkan.
b) Ice – Tuam dengan ais. Persekitaran yang sejuk akan mengurangkan rasa sakit, dan mengurangkan bengkak.
c) Compression – Kompres bermaksud ditekan atau dipasangkan bandage. Ini untuk menstabilkan lutut yang sedang cedera.
d) Elevate – Jika bengkak yang besar, adalah lebih baik diangkatkan melebihi paras jantung ketika baring.

Untuk kes ini, boleh cadangkan pengambilan supplemen sebagai support untuk proses recovery badan:
Ostematrix
Omega
Collagen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

2) SAKIT LUTUT KRONIK – Terjadi perlahan-lahan. Proses berjalan sedikit demi sedikit selama bertahun-tahun lamanya.
Untuk Sakit lutut kronik, kita boleh kategori kan kepada 2 bahagian :

i) Faktor Penyakit Sistemik – Penyakit dalam badan seperti gout, yang lama kelamaan menyebabkan kristal tajam berkumpul di dalam sendi lutut, sikit demi sedikit, sehingga menyebabkan kesakitan. Sebab itu kadang sendi ada yang bengkak keras, itu adalah asid urik dari gout yang telah termendap dalam sendi !

Kes biasa penyebab penyakit sistemik adalah:
- Gout
- Rheumatoid Arthritis (rematik).

Remember, saranan Shaklee adalah amalkan gaya hidup sihat, bukan hanya bergantung kepada supplemen semata2.
So, bila kita cadangkan supplemen, perlu juga diberi konsultansi untuk jaga pemakanan juga.

GOUT:
>> Paras asid urik dalam darah kena rendah atau berada pada tahap yang dianjurkan doktor
>> Semakin tinggi kandungan asid urik, semakin besar risiko untuk termendapnya kristal asid urik dalam sendi lutut.
>> Kurangkan makanan yang tinggi kandungan purin seperti daging merah, semua makanan laut, makanan berasaskan kacang (seperti soya, kicap soya, kacang panjang dan lain-lain), makanan proses dalam tin (seperti sardin, tuna, daging salai), fast food dsb.
>> Banyakkan makan sayur seperti tomato dan sayur yg berwarna hijau (seperti kailan, sawi dan seumpamanya).
>> Minum air yang cukup. Air kencing yang berwarna kuning jernih adalah tanda anda sudah minum cukup air.
>> Berhenti merokok sekiranya ada.

Untuk kes ini, boleh cadangkan:
Alfalfa
Performance Drink
Omega

RHEUMATIC ARTHRITIS:
>> penyakit autoimun yang melibatkan sistem muskuloskeletal di mana terdapat keradangan pada sendi.
>> sendi2 menjadi bengkak, sakit & kaku
>> jika tidak dirawat, sendi akan rosak & hilang keupayaan!
>> tapi ia bukan penyakit keturunan, mostly terjadi akibat cara hidup yang tidak sihat
>> hah, yang takut adalah ia kerap terjadi pada kaum wanita! Nisbah wanita lelaki = 3:1
>> biasa bermula dalam lingkungan umur 35 hingga 45 tahun
>> so kena elakkan makanan yang diproses dalam tin, makanan fast food, minuman bergas, penyedap rasa (MSG), gula putih, susu pekat manis, minuman berkafein dan makanan yang tidak sihat yang lain.
>> Makanan yang tidak sihat boleh menyebabkan proses keradangan / inflamasi. Radang ini boleh meningkatkan lagi serangan akut rematik arthritis.
>> Minum air yang cukup.
>> Stress dan tidak mendapat tidur yang berkualiti antara punca radang semaking menjadi parah.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ii) Faktor Aging – Semakin usia meningkat, kulit menjadi kendur, mata semakin kabur, begitu juga dengan sendi. Sel-sel di sendi lutut mengalami proses degeneratif, iaitu badan tidak dapat perbaharui sel lutut yang semakin rosak dengan cepat seperti waktu muda remaja dahulu. Akibatnya sendi tidak dapat berfungsi secara optimal, dan bila berjalan akan sakit. Semakin dibiarkan, biasanya semakin sakit atau parah.
So as short, untuk sakit lutut akibat Penuaan:
degeneratif faktor atau kita panggil as Osteoarthritis (60-70% orang tua ada!)
biasa jadi usia 50 tahun ke atas
tinggi risiko untuk mereka yang mempunyai berat badan berlebihan

Untuk kes ini, boleh cadangkan:
Ostematrix
Omega
Collagen
AJHT (tapi Shaklee Malaysia dah tak keluarkan lagi produk ni sebab susah nak meet requirement Malaysia). So kena cari supplemen Glucosamine brand lain

Untuk sakit lutut akibat Osteoarthritis (OA) ini, terdapat beberapa tahap keparahannya.

OA ada 4 tahap dan tahap ini hanya dapat ditentukan dengan tepat menggunakan pemeriksaan X-ray.

Penerangan tentang tahap OA adalah seperti berikut :-

TAHAP SATU
– Tulang rawan belum haus. Sakit terjadi akibat berkurangnya cecair di celahan sendi lutut. Bila bergesel, sendi akan sakit. Ini tahap paling awal. Sekiranya mak ayah kita mendapatkan rawatan pada tahap ini, sakit boleh hilang sepenuhnya.

TAHAP DUA
– Tulang rawan sudah mula haus. Ini terjadi kerana cairan yang berkurang tidak dirawat, geseran yang terjadi lama kelamaan menyebabkan sendi semakin haus. Tandanya adalah celahan sendi pada xray semakin menyempit.

Tahap satu dan tahap dua, adalah dalam kategori awal. So kena segera bertindak. Jika tidak, lutut akan perlahan berganjak menjadi tahap ketiga dan keempat.

TAHAP TIGA
– Tulang rawan semakin menipis. Tulang keras hampir bertemu antara tulang peha dan betis. Cairan sendi amatlah sedikit. Pada keadaan ini, berjalan sedikit pun sudah sakit, namun sendi masih boleh dilipatkan sedikit.

TAHAP EMPAT
– Tahap paling parah. Tulang peha dan tulang betis sudah bertemu antara satu sama lain. Tulang rawan sudah tiada lagi. Pada keadaan ini, amat susah untuk berjalan. Sendi menjadi ketat, kadang kaki sudah mula membengkok bila berdiri tegak. Kebiasaannya sudah bergantung kepada kerusi roda untuk bergerak. Sudah tidak boleh melipatkan sendi lutut.

PENTING : Tahap 4 adalah paling serius. Rawatan sakit lutut yang tinggal hanyalah pembedahan menggantikan sendi. Tiada ubat, injeksi atau makanan tambahan yang dapat membantu. Rujuk segera ke doktor pakar ortopedik!

So jangan biarkan mak ayah kita perlu melalui fasa ini!

Pilihan rawatan sakit lutut adalah : Mengurangkan berat badan, amalkan supplement secara konsisten seperti glucosamine, kolagen , ostematrix, Omega etc

Good news ..

Now we can add on Pain Relief products untuk mereka yg ada sakit lutut!

Biasa orang yang mkn supplement, akan ada tindak balas awal2.

So kita couple kan dgn Pain Relief untuk kurangkan keadaan healing crisis




Comments

Popular posts from this blog

Kisah wanita peroleh pendapatan 4-5 angka dengan mobile spa

5 Wanita ini adalah yg 100% buat TWB, bukan yg buat kursus lain atau produk lain. Ahli TWB yang ada proven success seperti: 1) Azura Yusop - umrahkan mak ayah hasil TWB https://norasyikindiyana.blogspot.com/2019/03/azura-yusop-umrahkan-mak-ayah-hasil-twb.html?m=1 2) Wan Syahida Kahar - income RM 5k-7k sebulan hanya dari rumah https://norasyikindiyana.blogspot.com/2019/03/kisah-wanita-peroleh-pendapatan-4-5.html?m=1 3) Mira Sofea - 100% income spa utk tampung expenses family di saat suami tiada kerja ...dan ramai lagi.

Wan Syahida Kahar - income RM 5k-7k sebulan hanya dari rumah

Wanita ini adalah yg 100% buat TWB, bukan yg buat kursus lain atau produk lain. 1. Bila saya join TWB dan berapa yuran masa tu? 🔹 Saya join Nov 2015. Masa tu RM750 untuk course facial je. 2. Apa BIG WHY join TWB? 🔹 Nak capai career development & improve income walaupun saya housewife and 24 jam kat rumah. 3. Apa perkara yang paling berharga diperolehi sejak join TWB? 🔹 Dapat ilmu bisnes, strategi bisnes, ilmu kesihatan, ilmu kecantikan, bonus pun makin besar & bisnes rasa lebih fun nak buat bila ada progress. 4. Berapa lama masa ambil untuk balik modal: 🔹 Modal pun pakai income bonus Shaklee je. Pastu waktu upgrade ke 5 course (sekarang pakej 5 course ni RM1,999), pun sama, beli barang2 dengan bonus Shaklee. Every month pun income bonus Shaklee lebih stabil. Income saya memang 4 angka setiap bulan & paling minimum pun RM1k++ so senang la dpt balik modal 😄 . Alhamdulillah.. saya tak buat servis spa langsung tau ni. Saya jaga anak-anak 24 jam je di rumah.

Bestnya detox dengan herbalax

Berdasarkan 1 kajian - Seorang wanita terdedah kepada 120 bahan kimia waktu mula bangun pagi dan bersiap nak ke tempat kerja, ni sharing dari nutritionist Shaklee kalau melalui kolon pula Kita hadapi masalah disebabkan tak pergi toilet setiap hari selalunya, wanita memang menghadapi masalah tak membuang hari2 dulu2 membuang 3 hari sekali, so boleh bayang cemana pengumpulan sisa2 buangan terkumpul dalam usus tu ibarat longkang yang lama tak cuci So, apa kesan apabila terlalu banyak toksin berkumpul dalam badan? Alahan kulit, kulit kusam, sembelit, kita selalu letih, sakit kepala dan macam-macam lagi Perut ni umpama rumah penyakit dan usus adalah bilik2 dalam rumah penyakit tu Seperti mana Sabda Rasulullah s. a. w, maksudnya: “Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan.” (Riwayat ad-Dailami) Kalau usus kita tak sihat, berkerak tebal, kita makan lah apa suplemen untuk cantik kulit, untuk kurus, untuk awet muda ke pasti kurang