Skip to main content

Kenapa perlu kolagen?

Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia.

Kewujudannya merangkumi 30%daripada keseluruhan protein di dalam badan.Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan. 

Ia bukan untuk kecantikan semata-mata

Kolagen terdapat pada kornea mata, kanta mata, kulit, salur darah, keratin (rambut & kuku), tulang, tendon, rawan sendi, gigi, hati, tulang sum-sum dan tisu serta organ seperti buah pinggang, jantung dan sistem limfatik.

Kolagen menghasilkan asid amino yang penting kepada tubuh badan seperti berikut:-

·         Lysin, Prolin dan Glysin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh untuk membina struktur tisu penyokong dan untuk mengawal fungsi sel.

·         Hydroxyprolin - memberi kekuatan dan keanjalan pada tisu penyokong dan menganjalkan kulit lantas mengekalkan kulit cantik serta melambatkan penuaan.

·         Arginin - memudahkan tidur nyenyak, menghasilkan pola tidur yang baik dan teratur.

·         Mengawal metabolisme tubuh dengan mencerna secara enzimatik

·         Melindungi tulang rawan pada sendi daripada enzim dan kerosakan oksidatif.

·         Menegangkan, menganjalkan dan melembabkan kulit.

·         Menampung air dalam tubuh.

·         Meningkatkan penyerapan kalsium.

·         Menguatkan salur darah dan melancarkan pengaliran darah di bawah lapisan kulit.

·         Menampung air dalam tubuh.

·         Meningkatkan penyerapan kalsium.

·         Menguatkan salur dan melancarkan pengaliran darah di bawah lapisan kulit.

·         Meningkatkan penyerapan kalsium.

·         Menguatkan salur darah dan melancarkan pengaliran darah di bawah lapisan kulit.

·         Meningkatkan isyarat induksi,

·         Menghasilkan kualiti rambut dan kuku yang baik.

Kolagen ibarat gam yang melekatkan bahagian-bahagian tubuh badan pada tempatnya dan memberi bentuk kepada anggota tubuh.

Tanpa kolagen badan kita ibarat jelly yang tiada sokongan dan mudah terpisah.

Paras kolagen yang tinggi dalam badan boleh menyerlahkan rupa dan susuk tubuh yang sihat.

Semakin usia meningkat, kandungan kolagen semakin berkurangan.

Jadi, nutrisi yang membantu memelihara kandungan kolagen semakin diperlukan tubuh untuk bertindak sebagai antioksida bagi mengelakkan penuaan sebelum waktunya dan juga melambatkan kesan-kesan akibat proses penuaan

Jadi nak tak nak memang kita kena outsource daripada nutrisi kita seharian utk topup kolagen dalam badan

Selain umur ade 3 faktor juga yang mencepatkan penurunan kolagen

1) Pengambilan gula berlebihan

 (makanan) tinggi gula akan mempercepat proses glikasi, yaitu proses dimana gula dalam darah menempel pada protein untuk membentuk molekul baru yang disebut advanced glycation end produk (AGEs).

AGEs ini dapat merusak protein, membuat kolagen kering, rapuh, dan lemah.

2) Merokok

3) sinaran ultraviolet

Sinar ultraviolet juga dapat mempercepat kerusakan kolagen kulit, sekaligus juga memicu terbentuknya abnormal elastin yang dapat memproduksi enzim pemecah kolagen.

Antara makanan yg bantu untuk meningkatkan kolagen

1) Makanan sumber protein yang tinggi prolin dan lisin

Untuk mendukung pembentukan kolagen kulit, maka kita perlu mengonsumsi makanan-makanan yang tinggi kandungan asam amino prolin dan lisin.

Sumber makanan yang mengandung prolin adalah putih telur, daging, keju, dan kedelai.

Sumber makanan yang mengandung lisin adalah makanan produk olahan susu (keju, yogurt), ikan, kacang.

Sumber makanan yang tinggi kandungan Vitamin C

Makanan yang tinggi kandungan Vitamin C merupakan jenis makanan yang sangat baik untuk membantu sintesa (pembentukan) kolagen

Makanan yang mengandung tembaga

Sumber makanan yang mengandung tembaga dapat ditemukan dalam kerang, kacang-kacangan, daging merah dan air.

Makanan yang mengandung Vitamin A
Makanan yang banyak mengandung vitamin A juga dapat mendukung pembentukan kolagen kulit. Sumber makanan yang banyak mengandung vitamin A diantaranya adalah wortel, labu kuning, ubi jalar, brokoli, dan lain-lain.

Sumber makanan yang mengandung antioksidan
Makanan yang kaya antosianida (antioksidan) dapat membantu menguatkan ikatan antar serat kolagen. Contoh makanannya adalah blackberry, blueberry, ceri, raspberry, anggur.

Sumber makanan yang dapat mencegah kerusakan kolagen
Sulfur merupakan zat yang dapat mengurangi kerusakan kolagen pada kulit. Khususnya taurin dan asam lipoid yang terkandung dalam bawang putih dapat mencegah timbulnya kerusakan kolagen pada kulit

Ringkasan

1. Setiap paket Kolagen Shaklee mengandungi 4,000 mg kolagen daripada
Red Snapper Scales (RSS). Red Snapper ialah ikan merah

2. Ekstrak biji Camelia Japonica – bahan pelembap dan membantu kesuburan rambut

3. Ekstrak Pfaffia – perangsang penghasilan acid hyaluronic secara semulajadi yang membantu memelihara keanjalan kulit

4. Ekstrak kulit kerang lautan – glucosamine daripada ekstrak kerang boleh membantu kesihatan sendi dan mengekalkan kelembapan bahagian mata (elak eyebag dan bulatan hitam mata)

5. Lactobacillus acidofilus – mengekalkan kesihatan usus agar penyerapan kolagen dapat dimaksimumkan

6. Vitamin C – bahan antioksidan dan agen awet muda

7. Vitamin B2 & B6 – membantu memetabolismakan protein dan karbohidrat supaya kulit dapat menghasilkan kolagen semulajadi

Sumber kolagen pada ikan banyak terdapat pada kulit dan sisiknya. Sisik ikan banyak mengandung senyawa organik antara lain protein sebesar 41-84% berupa kolagen dan ichtylepidin. Berdasarkan penelitian Nagai et.al (2004), komponen yang terdapat pada sisik ikan antara lain adalah 70% air, 27% protein, 1% lemak, dan 2% abu

Kolagen ikan diserap sehingga 1.5 kali lebih cekap ke dalam badan dan mempunyai bioavailabiliti unggul berbanding kolagen lembu atau porcine.

Ikan merah mampu hidup di laut dalam kerana mempunyai insang yang dapat menahan tekanan tinggi.

Disebabkan itu juga sisik ikan merah dianggap sebagai salah satu sumber kolagen terbaik. Kolagen yang terhasil daripada sisik ikan merah juga dikatakan kolagen marin paling mahal dan merupakan sumber premium kerana hidup di lautan yang dalam.

Ini sekali gus menjadikannya sumber kolagen yang sangat lasak dan elastik, kepaduan sel yang tinggi, kapasiti tinggi dalam mengekalkan kelembapan serta jisim molekul sangat rendah bagi memudahkan kadar penyerapan. 

2.ISI KANDUNGAN KOLAGEN SHAKLEE DI YAKINI HALAL

1.RSS Collagen dari Sisik Ikan Merah

-Sisik ikan merah merupakan sumber kolagen premium dengan kadar penyerapan yang lebih tinggi berbanding kolagen haiwan lain.

2.Ekstrak Biji Benih Camellia Japonica

-Mengandungi Asid Oleik, iaitu sejenis emolien kulit dan pelembap yang unggul. Juga mengandungi antioksida semulajadi Isoflavon yang dapat mengurangkan radikal bebas.

3.Ekstrak Pfaffia
-Pfaffia juga digelar sebagai Ginseng Brazil yang mana bila digabungkan dengan ekstrak biji benih Camellia Japonica, ia dapat menyokong pembentukan kolagen dan asid Hialuronik.

Dengan kemampuan untuk mengikat jumlah air yang besar, asid Hialuronik memainkan peranan penting dalam menghidratkan tisu badan dan membuatkan kulit lembut, lembap dan sekata.

4.Elastin dari kolagen Ikan
-Elastin dapat mengekalkan keanjalan dan ketegangan kulit yang boleh melantun apabila dicubit. Kolagen ikan mengandungi elastin yang berfungsi bersama kolagen untuk kulit yang lebih tegang, gebu dan anjal.

5.Ekstrak Kerang-kerangan
-Glukosamina daripada ekstrak kerang-kerangan adalah penting dalam sintesis bendalir Sinovia bagi melicinkan pergerakan sesendi dan melembapkan mata untuk melegakan kesakitan sendi dan ketidakselesaan mata.

6.Bakteria Baik Lactobacillus Acidophilus
-Sejenis bakteris baik yang membantu mengimbangi usus mikroflora dan memudahkan pembinaan semula sistem usus sihat bagi meningkatkan penyerapan kolagen.

7.Vitamin C
-Vitamin C menggalakkan pengeluaran kolagen dan melawan radikal-radikal bebas yang merosakkan kulit kita.

8.Vitamin B
-Vitamin-vitamin B membantu dalam metabolisme karbohidrat, lemak dan protein untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk pengeluaran kolagen dalam sel.

Berat molekul Shaklee Collagen Powder ialah 1000 dalton

Ujian telah dijalankan ke atas mereka yang mempunyai masalah kulit yang berbeza dan jelas sekali ia menunjukkan peningkatan kesihatan kulit selepas menggunakannye selama 8 minggu. 

71% yang menunjukkan perubahan selepas 8 minggu

8.BAGAIMANAKAH CARA MINUM KOLAGEN SHAKLEE?

1. Minum semasa perut kosong, sebaiknya waktu pagi selepas bangun tidur adalah masa yang sesuai minum kolagen shaklee

2. Elakkan makan sebarang makanan 20 minit selepas minum kolagen untuk memastikan nutrien kolagen diserap sepenuhnya oleh badan

3. Bancuh kolagen dalam air atau jus yang sejuk dan TIDAK BOLEH dalam air suam atau panas

4. Kolagen Shaklee mempunyai rasa ikan yang agak hanyir. Dinasihatkan agar anda mencampurkan dalam yogurt drink atau jus sebelum minum

5. Amalkan setiap hari dan lihatlah hasil yang membuatkan hati anda berbunga-bunga selepas 4-8 minggu

7.MENGAPA KOLAGEN SHAKLEE TAK BERKESAN

Seeloknya ketika pelanggan baru membeli kolagen ini kita harus memberikan pendedahan awal kepada mereka kenapa keberkesanannya kurang ,beberapa faktor yang boleh menyebabkan pengambilan Kolagen Shaklee tidak berkesan kepada sesetengah individu. Antaranya:

1. Badan mempunyai kadar toksin yang tinggi terutamanya di bahagian usus lalu menyukarkan penyerapan nutrien yang efisyen

2. Cara pelanggan menyimpan Kolagen Shaklee di tempat yang panas dan kering menyebabkan kualiti kolagen terjejas dan nutrien hilang

3. Tubuh badan sudah lali dengan kolagen daripada pengambilan produk kolagen dan Gluta (glutathione) yang rendah kualiti dan mengandungi bahan racun dan terlarang

4. Mengambil Kolagen Shaklee pada kadar dan waktu yang salah dan selain daripada yang dinasihatkan oleh pengedar Shaklee terlatih

5. Expectation yang terlalu tinggi daripada produk. Anda TIDAK akan menjadi cantik atau putih dalam sekelip mata sepertimana produk lain yang menjanjikan bulan dan bintang tetapi akan memberikan kesan negatif pada tubuh dan buah pinggang pada masa hadapan.

5.SIAPA TIDAK BOLEH AMBIL KOLAGEN SHAKLEE

Golongan di bawah adalah mereka yang TIDAK di nasihatkan untuk mengambil Kolagen Shaklee:

1. Alahan kepada ikan dan seafood

2. Masalah cyst atau fibroid dalam rahim

3. Masalah cyst atau lump pada payudara

4. Wanita mengandung
5. Orang yang ada masalah berat badan disebabkan hormon yang tidak stabil
6. Pesakit kanser

6. Penyakit-penyakit lain yang telah dinasihatkan oleh doktor

Hal ini bagi mengelakkan kesan sampingan kepada mereka yang  tidak dapat mengambil kolagen ini. seperti doktor jika kita pergi ke hospital pasti mereka akan tanya kita alahan ubat dan sebagainya ke tidak.

Comments

Popular posts from this blog

Kisah wanita peroleh pendapatan 4-5 angka dengan mobile spa

5 Wanita ini adalah yg 100% buat TWB, bukan yg buat kursus lain atau produk lain. Ahli TWB yang ada proven success seperti: 1) Azura Yusop - umrahkan mak ayah hasil TWB https://norasyikindiyana.blogspot.com/2019/03/azura-yusop-umrahkan-mak-ayah-hasil-twb.html?m=1 2) Wan Syahida Kahar - income RM 5k-7k sebulan hanya dari rumah https://norasyikindiyana.blogspot.com/2019/03/kisah-wanita-peroleh-pendapatan-4-5.html?m=1 3) Mira Sofea - 100% income spa utk tampung expenses family di saat suami tiada kerja ...dan ramai lagi.

Wan Syahida Kahar - income RM 5k-7k sebulan hanya dari rumah

Wanita ini adalah yg 100% buat TWB, bukan yg buat kursus lain atau produk lain. 1. Bila saya join TWB dan berapa yuran masa tu? 🔹 Saya join Nov 2015. Masa tu RM750 untuk course facial je. 2. Apa BIG WHY join TWB? 🔹 Nak capai career development & improve income walaupun saya housewife and 24 jam kat rumah. 3. Apa perkara yang paling berharga diperolehi sejak join TWB? 🔹 Dapat ilmu bisnes, strategi bisnes, ilmu kesihatan, ilmu kecantikan, bonus pun makin besar & bisnes rasa lebih fun nak buat bila ada progress. 4. Berapa lama masa ambil untuk balik modal: 🔹 Modal pun pakai income bonus Shaklee je. Pastu waktu upgrade ke 5 course (sekarang pakej 5 course ni RM1,999), pun sama, beli barang2 dengan bonus Shaklee. Every month pun income bonus Shaklee lebih stabil. Income saya memang 4 angka setiap bulan & paling minimum pun RM1k++ so senang la dpt balik modal 😄 . Alhamdulillah.. saya tak buat servis spa langsung tau ni. Saya jaga anak-anak 24 jam je di rumah.

Bestnya detox dengan herbalax

Berdasarkan 1 kajian - Seorang wanita terdedah kepada 120 bahan kimia waktu mula bangun pagi dan bersiap nak ke tempat kerja, ni sharing dari nutritionist Shaklee kalau melalui kolon pula Kita hadapi masalah disebabkan tak pergi toilet setiap hari selalunya, wanita memang menghadapi masalah tak membuang hari2 dulu2 membuang 3 hari sekali, so boleh bayang cemana pengumpulan sisa2 buangan terkumpul dalam usus tu ibarat longkang yang lama tak cuci So, apa kesan apabila terlalu banyak toksin berkumpul dalam badan? Alahan kulit, kulit kusam, sembelit, kita selalu letih, sakit kepala dan macam-macam lagi Perut ni umpama rumah penyakit dan usus adalah bilik2 dalam rumah penyakit tu Seperti mana Sabda Rasulullah s. a. w, maksudnya: “Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan.” (Riwayat ad-Dailami) Kalau usus kita tak sihat, berkerak tebal, kita makan lah apa suplemen untuk cantik kulit, untuk kurus, untuk awet muda ke pasti kurang